STEFANO CASSETTI
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ARIS SOAP - Le savon de Aris - Il sapone di Aris
2015, group performance, silent video, 100x70cm soap-mold wooden frame: wooden frame, water container, towels, soaps.
"End-of-life" (EOL) is a term used with respect to a product supplied to customers indicating that the product is in the end of its useful life or the expected product lifetime from a customer's point of view (Wikipedia).

End-of-life soap assembly, manually pressed on a board. Using a large bowl filled with water, the artist and the public are able to mollify dry soaps to make them soft enough to be pressed one onto the other.

Since childhood, during every family Sunday lunch, the artist was confronted with the past life of his grandfather Aris, who had spent over 2 years in a Nazi concentration camp in Poland: the childish questions, the memories of the grandfather, his heavy answers always unwilling.

Before each meal the child went to wash his hands in the bathroom of his grandfather and he always found the same fascinating and always different object: the soap of Aris. It was made by the addition of end-of-life used soaps, too small to be handled. Just using water and manual pressure, Aris used to bring together the various soaps from his home to produce one large enough to be used. Aris had learned to not throw anything away and his grandson grew with admiration for the time his grandfather had spent in the camp; for escaping his own early end-of-life.

Even if this practice was common in the generation of Aris, the child thought for years that it was the invention of his grandfather, forced to face the needs of the camp-life in 1943.

After the launch of the project by the artist on the 1st May 2015, the performance became a group device that continued in the absence of the artist, thanks to the individual contributions of visitors to the Art Centre («Le Sechoir», Mulhouse, France) where the exposition took place: any visitor could participate by adding his own used soaps throughout the period of the exhibition.

The project has a strong resonance with the name and the history of the building («Le Sechoir» means 'the dryer', it was a former tile factory) because every wet addition has necessarily to dry in order to make a solid base, ready for a new addition.

"End-of-life" (EOL) c’est un terme indiquant un produit sur le marché qui est en fin de vie, de sa période d’utilisation, ou le temps de vie prévu du point de vue du consommateur (Wikipedia).

Ensemble de savons usagés en fin de vie, pressé manuellement sur une planche. A l’aide d’une grand bol rempli d'eau l’artiste et le public sont en mesure de faire mijoter les savons sèches pour les rendre assez mou pour etre pressés l’un sur l'autre.

Depuis son enfance, pendent tout les repas familiale de dimanche, l’artiste a été confronté avec le passe de son grand pere Aris, qui avait passait plus de 2 ans dans un camp de concentration nazi en Pologne: les questions du petit, les souvenirs du grand pere, ses réponses lourdes et toujours contre-coeur.

Avant chaque repas le petit allait se laver les mains dans la salle de bain et il y trouvait toujours la même chose, fascinante et jamais la même: le savon de Aris. Il était constitué par l’addition de savons usagés en fin de vie puisque trop petits pour être maniés. A l’aide tout simplement de l’eau et d’un pression manuelle, Aris avait l’habitude de rassembler les différents savons de la maison pour en produire un suffisamment grand pour être utilisé. Aris avait appris a ne rien jeter et son neveu grandit avec l’admiration pour cela, mélangé avec l’admiration pour l’épreuve que son grand pere avait passé dans le camp en échappant a une fin-de-vie assez tôt.

Peu importe si cette coutume était commune dans la génération du grand pere, le petit a cru pour des années que c’était presque une invention du grand pere, obligé a faire face aux nécessités du camp en 1943.

Après le lancement du projet par l’artiste le 1er Mai 2015, la performance deviens un dispositif collectif qui continue grâce a l’apport individuel de tous les visiteurs du Centre d’Art ou l’exposition a lieu (Le Séchoir , Mulhouse) qui veulent participer en rajoutant leur savons usagées pendant toute la période de l'exposition.

Le dispositif présente une forte résonance avec le nom et l’histoire du lieu (Le Séchoir était une ancienne fabrique de tuiles) puisque chaque «addition» humide va obligatoirement sécher pour rendre dure et solide la base et être prête a une nouvelle addition.